Organisera och Strukturera

Jag organiserar när jag är glad, ledsen, stressad, eller arg. Ja, egentligen närhelst jag behöver slappna av, lugna ner mig eller när energin spritter i kroppen. Denna blogg är mest till för att ha alla tips och råd nedskrivna, så att de är lätta att ta fram, men vem som helst är självklart välkomna med tips och idéer. Enjoy!

Jag ber om ursäkt...

Kategori: Övrigt

 
... för styckeuppdelningarna i mina inlägg. De ser inte ut som jag vill ha dem, för stora mellanrum och ibland inga alls. Det är inte jag, det är bloggen som gör det...
 
// Elin

Packa praktiskt!

Kategori: Organisera mera

 
Hur många gånger har det inte hänt att man kört ut från gården, eller ännu värre, hunnit en mil och sen kommit på att man glömt något viktigt?
Att packa är inte likadant från gång till gång. Vad och hur man packar förändras i och med var man ska åka, hur länge man ska vara borta, om det är sommar eller vinter och så vidare. Men, man kan använda en och samma mall till olika sorters packningar.
Jag packar alltid mina skor i påsar för att undvika att kläderna blir grusiga och smutsiga. Om jag ska flyga så använder jag mig av en särskild påse för shampo och duschtvål ifall något skulle läcka. Smycken lägger jag i genomskinliga, hårda lådor med olika fack som är lätta att packa ned och du slipper ihoptrasslade halsband.
Om jag ska vara borta mer än ett par dygn så börjar jag alltid en vecka före med att skriva ner vad jag ska ha med mig, listan kompletteras allt eftersom jag kommer på nya saker. En tvättid bokas in både före och efter resan.
Efter att listan är klar, går jag igenom och ser vad som behövs tvättas upp innan. Se till att det finns nog med tid för kläderna att torka innan de ska packas ned i väskor!
 
 
Förslag på listor för olika resor:
 
Solsemestern

Matcha plaggen med varandra. Till ett par byxor kanske du kan använda tre olika toppar, likaså till en kjol. 
Tänk efter hur många klänningar som behöver följa med, och shorts. Därefter behöver du fundera på hur många skor du behöver. Exempelvis ett par bekväma men snygga och lätta att ta på och av att använda på dagarna, ett par lite finare på kvällen och kanske ett par löparskor/joggingskor. 
Jag packar alltid med två bikini, det är inte så skönt att ta på sig en fuktig varje morgon.
Lista också alla mediciner som måste med, ifall det värsta skulle hända att någon blir sjuk. Köp dem i god tid och packa dem i en särskild liten väska. Passet läggs direkt i ditt handbagage så vet du var du har det. 
En god idé efter att man har kommit hem är att inrätta en så kallad reselåda där du lägger allt som har med resor att göra (mediciner, pass, reseplånbok etc.). Då vet du alltid var du har dem tills nästa resa.
Bestäm också vad du ska ha på dig på ditresam respektive hemresan och lägg fram det på ett utvalt ställe så att det inte riskeras att packas ned i någon väska.
 
Fjällssemstern
Om man har turen att ha en bil när man ska resa, kan man packa i olika påsar och väskor för att på så sätt ha koll. Måste man åka buss får man verkligen fundera strategiskt på hur man ska packa för att få plats med allt. Det bästa är ju såklart en stor resväska eller ryggsäck med många små fack, därtill kan man använda sig av små väskor för att inte allt ska ligga i en enda stor hög.
Att packa för bilresa:
Efter att listan är gjord, lägger du allt i olika högar, sedan ser du hur många väskor och påsar som behövs. Kanske kan du lägga ihop två högar till en?
 
Förslag på kategorier
 
  • Mat som ej behöver kylas.
  • Mat som behöver kylas.
  • Utekläder som täckjacka, täckbyxor, tjocksockar, vantar och mössor (ha gärna flera med till ombyte) alternativt fiskekläder, vandringskläder, keps, mygghattar, vadarbyxor etc.
  • Skor (skoterskor, kängor, joggingskor).
  • Kläder (på vintern vill man inte glömma långkalsonger).
  • Hygienartiklar (glöm inte solskydd eller myggmedel).
Packa efter kategoriena. Det blir enklare att hitta då. Med väskor istället för platskassar är det dessutom enklare att packa bilen och lättare att packa upp.
Lycka till på resan!
 
// Elin

Jag ser...

Kategori: Organisera mera


... att jag har ganska många unika besökare. Det vore roligt om ni ville lämna något spår efter er!

Om ni har några tips på städning eller ordning, skriv dem gärna som en kommentar. Kommer det in många sammanställer jag dem i ett inlägg.
Ni får mer än gärna också fråga om ni har något problem som ni vill ha en lösning på, kanske kan jag klura ut något. Om inte så finns det kanske någon annan som har en bra idé!

Ha en bra fredagskväll!

// Elin

Necessärer som skapar ordning!

Kategori: Organisera mera

 
 
Necessärer är ett smart sätt att hålla ordning på sådant som du vill ha med dig i väskan. Det finns små väskor som pasar bra till detta ändamål. Jag har två, en till skolväskan och en som jag använder till mina andra väskor. 
I dessa små nescessärer lägger jag allt som jag kan behöva när jag är ute.
  • Läppcerat
  • Plåster
  • Värktabletter
  • Tamponger
  • En liten förpackning med handkräm
 
Den som jag har i skolväskan uppdaterar jag varje månad och ser om något behövs fyllas på, annars får den ligga där hela tiden. Den som jag har i mina vanliga väskor, tar jag ut när jag kommer hem och lägger den i hallen, på samma ställe där jag har nycklarna och då är det lätt att packa ned den i väskan när jag är på väg någonstans.
 
Samma tänk kan man ha med träningsväskan. Om man alltid har en necessär packad med shampoo, balsam och duschcreme (reseförpackningar som kan fyllas på är att föredra) som man låter ligga i träningsväskan så är risken att man glömmer att ta med sig detta till gymmet minimal.
 
I min resenecessär har jag alltid min resetandborste och tandkräm förvarade. Då vet jag alltid var jag har dem och de följer alltid med. I necessären förvarar jag även påfyllningsbara reseförpackningar med shampoo och balsam, mest för att de inte ska ta så mycket plats, samt tops och bomullspads. En necessär som kan hängas upp och vikas ut är att föredra eftersom det blir lättare att överblicka vad man har. 
När det gäller smycken, hårspännen och hårsnoddar föredrar jag genomskinliga, platta små lådor med lock och som har skiljeväggar. Dessa stoppar jag ned i en vanlig necessär när jag reser. Har man inte sådana kan vanliga små lådor med lock som du kan köpa i vanliga mataffärer fungera alldeles utmärkt.
 
// Elin
 
 
 
 
 
 

Behöver tips!

Kategori: Städtips

 
Är det någon som har ett bra tips på hur man får bort kalkrester i duschen? Helst utan att använda starka medel.

Jag blir galen på att dessa kalkavlagringar aldrig försvinner. Eftersom flytten går snart är jag ivrig att få bukt med problemet för jag vill ju helst kunna visa upp ett fint badrum för nästa hyresgäst...

Om du har något bra tips å blir jag superglad om du vill dela med dig!

// Elin

Listor, listor!

Kategori: Organisera mera


Idag är en sån där dag man ska hinna med allt, men tiden springer liksom iväg och jag kommer inte ikapp. Jag tog en liten paus och satte mig ned med en kopp kaffe och ett block och började skriva vad som ska hinnas med.

Nu är det bara att börja bocka av!

// Elin

Quick fix!

Kategori: Städtips

 
Ibland får jag höra att människor bjuder hem gäster för att på så sätt lyckas motivera sig själva att städa (jag erkänner, detta har hänt mig många gånger). När man bjuder hem någon har man oftast en dag eller två på sig att städa men vad gör man ifall någon vän ringer och säger att hon eller han kommer förbi på tio minuter?
 
Jo, en enkel lösning på ett jobbigt problem.
Jag har en liten korg här hemma, korgar är för övrigt det mest underbaraste som någonsin uppfunnits, och den tar jag med mig från rum till rum och använder som en "parkeringsplats" för saker som ligger och skräpar. Har man mycket lite tid så kan man alltså parkera korgen på något diskret ställe. Har du istället lite mer tid är det bara att gå runt och ställa upp sakerna på rätt plats igen. Mycket enkelt, eftersom du alltid har sakerna med dig och därför slipper en massa spring fram och tillbaka. 
 
 
Det mest optimala är ju ifall man tar en runda med korgen varje kväll och/eller morgon, eftersom det då aldrig blir för mycket onödigt som ligger framme och på så sätt är du alltid beredd att ta emot någon som dyker upp oannonserat. 
 
// Elin

Tvätta smart!

Kategori: Organisera mera

Oftast är det inte själva tvättningen som är det jobbigaste, utan sorteringen av tvätten. När man bor i lägenhet och delar tvättstuga med andra kanske man inte alltid kan få tvättid när man helst önskar det. Detta resulterar i stora tvätthögar och det ser inte trevligt ut alls, dessutom är det tidskrävande att leta igenom alla kläderna för att sortera. Om det finns någon plats över i lägenheten, det behöver egentligen inte vara något stort utrymme, utan använd det som finns och som inte utnyttjas. Det kan vara golvet i garderoben till exempel. 
Fundera sedan på hur du sorterar din tvätt och hur många kategorier du behöver. Har du väldigt begränsad uta eller många kategorier får du kanske slå ihop någon eller några av dem. Införskaffa sedan tvättkorgar i rätt storlek och form för ditt utrymme och märk upp dem väl. Detta kan ju inte garantera att tvätten inte kommer att svämma över, men du har iallafall gjort ett försök att få det mer strukturerat och sparar tid på att allt redan är sorterat.
 
Nu när vi snart flyttar så har jag börjat tänka mig en organiserad tvättstuga där man helt sonika sorterar tvätten på en gång. Jag har kommit fram till att jag förmodligen behöver 5 kategorier:
 
Vit tvätt 30 grader
Mörk tvätt 30 grader
Färgad tvätt 30 grader
En för 60 grader
En för det som ska handtvättas/utan sköljmedel (dessa får dela korg)
 
Till detta ska jag använda mig av vanliga utdragbara trådbackar som jag märker upp med stora skyltar så att även maken kan hjälpa till med tvätten :-)
I sovrummet kommer det att finnas en mindre tvättkorg med handtag som är enkel att bära med sig till tvättstugan när den är full. 
 
Det återstår att se ifall detta kommer att fungera. Jag anser dock att det är bättre att prova något nytt även om det sedan visar sig vara en dålig idé, än att fortsätta leva i kaos som bara göra en på dåligt humör!
 
// Elin
 
 

Tid för flytt?

Kategori: Organisera mera

 
Vi har just köpt hus och snart blir det alltså flytt. Vad passar då inte bättre än att verkligen rensa! Jag har en dröm om att allt vi äger i form av prydanssaker, möbler och annat ska halveras när det är dags att flytta in så därför har jag börjat redan nu att rensa i förråd och skrymslen och vrår. Detta för att det inte ska bli så övermäktigt när väl flytten äger rum. Ett annan bra sak med att börja rensa tidigt är att man även får en del betänketid på de saker som man har svårt att skiljas från.
 
Jag har samlat på mig mängder med saker som jag egentligen inte använder. Många av dessa är prydnadssaker som jag någongång fått av någon snäll människa och som jag inte haft hjärta att göra mig av med. Problemet blir då att jag samlar och samlar och mår dåligt över högarna och det ger ingen bra ro i själen. Därför hr jag nu bestämt mig för att det får vara nog. Ingen annan blir glad för att jag hålle fast vid saker som jag inte trivs kring.
 
Några tips och råd vid rensning:
 
Sätt upp olika stationer med sopsäckar (plast, brännbart, metall, glas, elektronik etc). På så sätt blir det lättare att på en gång sortera i rätt kategori när man beslutat sig för att slänga något. Sedan är det bara att köra till närmsta återvinningscentral och kasta rätt sopor i rätt kärl.
 
Packa allt som ska till samma rum i samma lådor. Märk lådorna med vad dessa innehåller samt till vilket rum de ska. Då blir det enklare när det ska packas upp. Packa gärna halva med tyngre saker och andra halvan med lite lättare saker. 
 
Om du ska flytta en väldigt kort bit eller om flytten bara tar en dag kan det vara smart att packa glas och tallrikar i vanligt hushållspapper. Du slipper då svärtan från tidningspapperet som gör att du måste diska upp allting och kan ägna dig åt andra roligare saker. Dessutom spar du vatten och el och de går bra att återanvända hushållspapperet. 
 
// Elin